Merikasarmi, PL 176, 00023 Valtioneuvosto
Vaihde: 0295 16001
Kaikki yhteystiedot
Uutiset, 30.1.2017

Vuoden opettaja opettaa palestiinalaislapsia leikin avulla

”Opettajan tehtävä on tarjota lapsille mahdollisuus iloita ja unelmoida”, sanoo viime vuonna maailman parhaaksi opettajaksi valittu palestiinalainen Hanan al-Hroub. Hän vieraili Helsingissä viikonloppuna ulkoministeriön kutsumana.

Palestiinalainen Hanan al-Hroub valittiin viime vuonna maailman parhaaksi opettajaksi. Leikin avulla hän opettaa lapsia tekemään yhteistyötä ja kunnioittamaan toisiaan. Kuva: Tiina Kirkas
Palestiinalainen Hanan al-Hroub valittiin viime vuonna maailman parhaaksi opettajaksi. Leikin avulla hän opettaa lapsia tekemään yhteistyötä ja kunnioittamaan toisiaan. Kuva: Tiina Kirkas

Hanan al-Hroub selaa valokuvia puhelimensa näytöllä ja osoittaa poikaa, joka piirtää valkoiselle paperille ympyrää. Ilme on keskittynyt, olemus rento.

”Näetkö, kuinka hän hymyilee?” al-Hroub kysyy.

Hanan al-Hroub, 44, opettaa seitsemänvuotiaita lapsia Samiha Khalilin koulussa al-Birehissa Ramallahin lähellä. Hän on rakentanut kierrätysaineksilla luokkahuoneestaan värikylläisen tilan, jossa lapset saavat edes hetken elää lapsen elämää: piirtää, askarrella, pyörittää hulavannetta – nauraa.

”Opettajan tehtävä on tarjota lapsille mahdollisuus iloita, toivoa ja unelmoida”, al-Hroub sanoo.

Israelin miehittämillä palestiinalaisalueilla lapset todistavat lähes päivittäin väkivaltaa tai ainakin aistivat vanhempiensa huolen huomisesta. Siksi he tarvitsevat tukea ja mallia, kuinka ratkaista arjen pulmia ilman väkivaltaa.

Al-Hroubin menetelmä tukeutuu lapselle luontaiseen leikkiin. Hän hyödyntää opetuksessaan pelejä ja leikkejä, jotka innostavat oppimaan mutta myös pohtimaan moraalisia ja eettisiä kysymyksiä. Ajatus on vahvistaa myönteistä käytöstä, kuten yhteistyötä.

”On tärkeää, että lapset oppivat keskinäistä luottamusta ja kunnioitusta. Samalla on muistettava, että lapset ovat yksilöitä omine erityistarpeineen.”

Leikki virittää oppimisen ilon

Hanan al-Hroub kehitti leikkiin perustuvan opetusmenetelmänsä, kun kaksi hänen lapsistaan todisti ampumistapausta, jossa heidän isänsä loukkaantui.

”Lapset voivat huonosti, eikä koulunkäynti kiinnostanut. Opettajista ei ollut heitä auttamaan.”

Al-Hroub loi kotiinsa leikkinurkan, jossa hän vähitellen onnistui virittämään lapsissaan taas oppimisen iloa. Hän kokeili menetelmää myös lähipiirissään ja opetuksessaan. Hän kokosi oppinsa myös kirjaksi.

Al-Hroubin ansiot vakuuttivat viime vuonna myös Varkey-säätiön, joka valitsi hänet maailman parhaaksi opettajaksi (The Global Teacher Prize). Palkinto oli miljoona Yhdysvaltain dollaria.

Viikonloppuna al-Hroub vieraili ulkoministeriön kutsumana Helsingissä opetusalan koulutustapahtumassa Educassa. Samalla hän tutustui Meri-Rastilan ala-asteeseen Vuosaaressa.

”Vaikutuin koulun myönteisestä ilmapiiristä ja monikulttuurisuudesta. Luokissa puhuttiin useita äidinkieliä, mutta lapset oppivat myös suomen kieltä.”

Al-Hroubin mielestä monilla mailla on opittavaa suomalaisten tavasta kotouttaa maahanmuuttajalapsia.

”Kun lasten äidinkieltä ja uskontoa kunnioitetaan, he oppivat myös arvostamaan Suomea”, al-Hroub sanoo.

Suomi tukenut palestiinalaislasten koulutusta 20 vuotta yhteensä 25 miljoonalla eurolla

  • Vuodesta 2010 lähtien tuki on ohjattu palestiinalaishallinnon opetusministeriön kehitysbudjettiin. Varoilla on rakennettu kouluja, koulutettu opettajia, kehitetty hallintoa ja järjestetty oppilaille toimintaa.
  • Suomen lisäksi opetussektoria rahoittavat Saksa, Belgia, Norja ja Irlanti.
  • Vuosina 2017–2019 tuki on yhdeksän miljoonaa euroa.
  • Suomi tukee myös palestiinalaislasten varhaiskasvatusta YK:n lastenjärjestön Unicefin kautta.

Tiina Kirkas

Kirjoittaja työskentelee Kehitys-Utveckling-lehden toimitussihteerinä

Tämä dokumentti

Päivitetty 1.2.2017

Takaisin ylös