Merikasarmi, PL 176, 00023 Valtioneuvosto
Vaihde: 0295 16001
Kaikki yhteystiedot
Uutiset, 18.5.2016

Mosambikin lapset saavat oppia omalla kielellä

Suomalaislapsille on itsestään selvää saada opetusta omalla äidinkielellään. Nyt tämä oikeus on toteutumassa myös Mosambikissa Suomen tuella.

Mosambikissa puhutaan kaikkiaan 24 eri kieltä. Vain 13 prosenttia ihmisistä puhuu portugalia äidinkielenään, ja yli puolet ei osaa sitä lainkaan. Maaseudulla portugalia tuskin kuulee, joten suurin osa lapsista joutuu aloittamaan koulunkäynnin itselleen täysin vieraalla kielellä.

Suomessa viime viikolla vierailleen opetusministeri Jorgen mukaan lapset eivät ensimmäisen puolen vuoden aikana ymmärrä opetuksesta mitään.

Tähän on tulossa muutos ensi vuonna, jolloin kaikilla lapsilla on oikeus saada kaksi ensimmäistä vuotta opetusta omalla kielellään. Nyt äidinkielistä opetusta annetaan 500 koulussa 16 eri kielellä.

Mosambikin opetusministeri, pulpetit
Kun ei ole pulpetteja, ministerinkin on istuttava lattialla. Ministeri Ferrão (vasemmalla) on itsekin entinen opettaja ja hän toimitti kouluihin 900 000 uutta pulpettia.

Mosambik on edennyt nopeasti koulutustavoitteissaan kymmenen viime vuoden aikana. Jo 90 prosenttia lapsista aloittaa peruskoulun, ja koulua käy yli puolet enemmän lapsia kuin vuonna 2004. Tyttöjen osuus on kasvanut tätäkin enemmän. Kouluja on tullut rutkasti lisää myös maaseudulle, ja varsinkin tytöt ovat hyötyneet tästä.

Mosambik käyttää koulutukseen 23 prosenttia budjetistaan, mutta lisärahoituksen tarve on suuri.

Oppitulokset heikkoja

Ongelmia riittää edelleen ratkottavaksi – koulutuksen laadussa ja oppituloksissa on suuria alueellisia eroja. Läheskään kaikki lapset eivät osaa lukea ja kirjoittaa päättäessään peruskoulun. Kansallisen lukutaitoarvion mukaan vain murto-osa lapsista oppii lukemaan kolmanteen luokkaan mennessä. Opettajakoulutus ei ole pystynyt vastaamaan kysyntään, ja opettajien koulutustaso on heikko.

Opetusministeri Ferrão on tarttunut rivakasti epäkohtiin.

”Teemme nyt töitä opetuksen laadun parantamiseksi. Yritämme saada kaikki oppilaat pysymään koulussa vähintään 9 vuotta. Opettajat tarvitsevat lisäkoulutusta, ja samalla opettajan työlle on annettava sen ansaitsema arvostus.”

Ferrãon mukaan paras tapa parantaa koulutuksen laatua on parantaa hallintoa.

”Hyvä johtaja saa koulusta menestyvän, huono johtaja vaikuttaa päinvastoin. Viimeiset puolitoista vuotta olemme kouluttaneet rehtoreita, jotka puolestaan kouluttavat muita koulujen johtajia piiri- ja paikallistasolla.”

Mosambikin opetusministeri
Suomalainen äitiyspakkaus sai ministeri Ferrãon (toinen oikealta)  hymyilemään. Pakkauksen sisältöä esitteli Suomen Mosambikin-suurlähettiläs Seija Toro (äärimmäisenä vasemmalla).

Kouluruoka pitää tytöt koulussa

Lasten kykyä oppia haastaa Mosambikissa myös krooninen aliravitsemus, josta kärsii 43 prosenttia alle 5-vuotiaista lapsista. Jatkuva aliravitsemus aiheuttaa pysyviä vaurioita aivoihin ja heikentää lasten edellytyksiä omaksua opetusta. Alle kolmivuotiaana koettu aliravitsemus vaikuttaa ihmisen toimintaan koko loppuelämän ajan. Kun kyse on näin suuresta määrästä lapsia, asialla on valtaisa vaikutus Mosambikin kehitykseen ainakin seuraavat 50 vuotta.

”Kouluruokailua kokeillaan parhaillaan viidessä maakunnassa, mukana on 290 000 Mosambikin seitsemästä miljoonasta oppilaasta. Kouluruokailun ansiosta varsinkin tytöt keskeyttävät entistä harvemmin koulunkäyntinsä. Samalla tiivistetään yhteistyötä kotien kansa. Tärkeimpiä tavoitteitamme on saada oppilaiden vanhemmat mukaan koulutyöhön”, ministeri Ferrão kertoo.

Tuloksiin Suomen tuella

Ministeri Ferrão kiittää erittäin tärkeäksi Suomen antamaa tukea.

”Suomi on osallistunut monipuolisesti Mosambikin koulutuksen kehittämiseen. Opetuksen on oltava sellaista, että se antaa eväitä koko elämää varten”, hän sanoo.

Vuosina 2002-­2014 Suomen tuen aikana peruskoulun aloittaneiden 6-vuo­­­tiaiden määrä kasvoi 37 prosentista yli 81 prosenttiin. Peruskouluja tuli 71 prosenttia lisää, ja opettajien määrä niissä lähes kaksinkertaistui. Tyttöjä kouluissa on nyt yli mil­joona enemmän kuin 10 vuotta aiemmin.

Suomi päätti huhtikuussa vuoden kestäneen puheenjohtajuutensa opetussektorin avunantajien koordinaatiossa. Suomi ohjaa tukensa, yhdeksän miljoonaa euroa vuodessa, yhteisrahasto FASEn kautta. Kaksi mil­­­j­oonaa euroa käytetään äidinkielisen opetuksen laajentamiseen, opettajien koulutukseen ja oppikirjojen painamiseen.

Puheenjohtajana Suomi painotti kaikkien lasten oikeutta koulutukseen, äidinkielistä opetusta sekä koulutuksen tasa-arvoa.

Suomen matkan aikana sovittiin alustavasti asiantuntijavaihdosta Suomen ja Mosambikin välillä. Helsingin yliopiston kanssa on vireillä äidinkieliseen opetukseen keskittyvä opettajankoulutushanke.

Outi Einola-Head

Takaisin ylös