Merikasarmi, PL 176, 00023 Valtioneuvosto
Vaihde: 0295 16001
Kaikki yhteystiedot
Uutiset, 24.9.2009 | Ulkoministeriön kehitysviestintä

MAAILMALTA

Indonesia: Eriarvoisuus jarruttaa aids-työtä

Lääketieteen saavutuksia ei voi hyödyntää täysin hi-viruksen torjunnassa ja hoidossa, ellei ihmisten sosiaalinen ja poliittinen eriarvoisuus vähene. Näin arvioitiin Aasian ja Tyynenmeren maiden aids-kokouksessa Balilla elokuussa.

”Hiv kuuluu yhä kansanterveystyön suuriin haasteisiin. Aasian ja Tyynenmeren alueella se vaikeuttaa erityisesti haavoittuvien ja vaikeasti tavoitettavien väestöryhmien, kuten seksityöläisten, homoseksiä harrastavien miesten ja suonensisäisten huumeiden käyttäjien, elämää”, Maailman terveysjärjestön WHO:n aluejohtaja Samlee Plianbangchang sanoi.

”Aidsin hallinta vaatii sosiaalisia muutoksia. Ihmisryhmät eivät synny haavoittuviksi, mutta syrjivä ja riistävä yhteiskunta ajaa ne sellaisiksi”, Thaimaan Mahidol-yliopiston professori Rosalia Sciortino vahvisti.

Hän listasi kuiluja, jotka asettavat ihmisryhmät eriarvoiseen asemaan. Niitä muodostuu pohjoisen ja etelän, rikkaiden ja köyhien, miesten ja naisten, etnisten ja esimerkiksi seksuaalisten enemmistöjen ja vähemmistöjen, kansalaisten ja ei-kansalaisten, pakolaisten ja siirtolaisten välille.

Aasiassa on viitisen miljoonaa hi-viruksen kantajaa. Asiantuntijoita huolestuttaa se, että virus leviää kiihtyvällä vauhdilla homoseksiä harrastavien ja narkomaanien parissa.

Naisten osuus Aasian aikuisista hi-viruksen kantajista on kaksinkertaistunut 35 prosenttiin vuodesta 1990. Virusta kantavista naisista 90 prosenttia on saanut tartunnan pitkäaikaiselta kumppaniltaan.

Johanna Son, IPS/ Bali

 

Angola: Tytöt palaavat kouluun

Noin joka kolmas angolalainen lapsi ja nuori ei käy koulua, Pelastakaa lapset -järjestö arvioi. Varsinkin tyttöjen koulutie katkeaa herkästi neljännen luokan vaiheilla, mutta nyt menetystä yritetään paikata.

”Kun isäni kuoli, elämäni pysähtyi ja jouduin jäämään kotiin äitini avuksi”, Aminosa Miranda, 15, kertoo. Nyt hän on ilokseen päässyt uudelleen kouluun ja oppii teoreettisten aineiden lisäksi käytännön taitoja, kuten korinpunontaa ja ruoanvalmistusta.

Mirandan avuksi tuli nuorten tyttöjen koulutusprojekti, joka toimii pääkaupungin Luandan tiuhaan kansoitetuissa lähiöissä.

”Oli katkaistava kierre, jossa tytöt lopettavat koulunsa ja tulevat raskaaksi. Maassamme on nyt rauha, ja koulutetuille tytöille on tarjolla työtilaisuuksia”, projektin opettaja Dominga Carla Consumala selittää.

Opetuksessaan hän korostaa käytännön taitoja, jotta tytöt voivat koulun päätettyään hankkia tuloja itselleen.

Koulutusprojektiin otetaan 10-18-vuotiaita tyttöjä, joilla on mahdollisuus suorittaa kaksi luokkaa vuodessa. Ne, jotka eivät pääse kouluun päivällä, voivat opetella lukemaan iltakurssilla.

Pelastakaa lapset -järjestön vetämää hanketta tukevat angolalainen Osci-järjestö, Brasilian katolinen lähetyskirkko ja öljyjätti ExxonMobil.

Louisen Redvers, IPS/ Luanda

 

Paraguay: Dans för unga med funktionshinder

I projektet som kallas Utsträckta vingar (Alas Abiertas) används dansen som ett verktyg. Den moderna dansen hjälper unga med funktionshinder att utvecklas både fysiskt och psykiskt.

Från enstaka kurser har verksamheten växt till ett etablerat projekt.

Estela Maris son Nicolás har deltagit i projektet.

”Förr var han mycket mer introvert och uttryckte nästan inga känslor. Nu, tack vare dansen, är han mer öppen och uttrycksfull”, säger hon.

Mercedes Pacheco som ledar dansprojektet, berättar att dans är ett ypperligt sätt att förbättra motoriken och den fysiska och psykiska förmågan.

”De har också fått en bättre självkänsla och gjort enorma framsteg när det gäller motorik och psykisk utveckling.”

Pacheco berättar att många föräldrar till en början är skeptiska till projektet, men när de ser hur barnen utvecklas förändras deras inställning och de blir entusiastiska anhängare.

Nästan 300 ungdomar är involverade i projektet och dansundervisningen hålls regelbundet i åtta skolor på olika håll i Paraguay. Det finns också planer på att utöka verksamheten.

Ledarna har erfarenheter av både dans, pedagogik, specialundervisning och psykologi.

Verksamheten får ekonomiskt stöd från Spaniens biståndsorgan AECID, det spanska kulturdepartementet och olika kulturella organisationer.

Natalia Ruiz Díaz, IPS/ Asuncíon

 

Koonnut Milla Sundström

(Kehitys-Utveckling 3.2009)

Päivitetty 17.9.2009

Takaisin ylös