Vammaisten henkilöiden osallistuminen Maailmanpankin opetusohjelmiin yleistyy

Suomen vaikuttamistyön ansiosta Maailmanpankki on sitoutunut lisäämään inklusiivista eli kaikille avointa ja yhdenvertaista koulutusta vuoteen 2025 mennessä.

Suomalaiset asiantuntijat ovat työskennelleet Maailmanpankissa inklusiivisen koulutuksen edistämiseksi jo pitkään.  

Vuonna 2018 Maailmanpankki sitoutui kansainvälisessä vammaishuippukokouksessa siihen, että kaikki sen opetusohjelmat huomioivat vammaiset henkilöt vuoteen 2025 mennessä. Inklusiivisesta koulutuksesta on tullut keskeinen osa koulutuspoliittista keinovalikoimaa, jolla Maailmanpankki aikoo vastata niin sanottuun oppimisen kriisiin.

Tausta

Vammaisten lasten oikeus koulutukseen toteutuu yhä heikosti. Köyhimmissä maissa kolme vammaista lasta kymmenestä ei ole käynyt koulua lainkaan ja joka toinen koulua käyvä keskeyttää koulunsa jo alakoulussa.  

Inklusiivisen eli kaikille avoimen ja yhdenvertaisen koulutuksen kehittäminen on otettu keskeiseksi tavoitteeksi yhä useamman maan koulutusuudistuksissa. Samalla on vahvistettu myös mahdollisuuksia oppia lukutaito omalla äidinkielellä sekä osallistua esiopetukseen.

Suomen kehitysyhteistyön vaikutus

Suomi tukee koulutusjärjestelmien rakenteellisia uudistuksia, erityisesti perusasteen ja toisen asteen koulutuksen kehittämistä, mutta myös ammatillisen koulutuksen uudistamista. Samalla Suomi vahvistaa yksilöiden, erityisesti naisten ja tyttöjen, vammaisten henkilöiden sekä heikoimmassa asemassa olevien oikeutta laadukkaaseen ja inklusiiviseen koulutukseen.