Merikasarmi, PL 176, 00023 Valtioneuvosto
puh: 0295 350 000
Kaikki yhteystiedot | Saapumisohjeet
Uutiset, 28.11.2016

Startup-yrityksen myyntipuhe neljässä minuutissa

Tuoreet startup-yrittäjät Aasiasta, Afrikasta ja Latinalaisesta Amerikasta saapuivat Slushiin hakemaan oppia ja kasvua yrityksilleen.

Jovana Korac Slush
Jovana Korac esitteli Kgoshigadi-yrityksensä ideaa tuomaristolle Slushin koulutusviikolla. Kuva: Minttu-Maaria Partanen.

Tehtävä: myy yrityksesi idea sijoittajille neljässä minuutissa. Aika alkaa nyt.

”Mitä yhteistä on vaaterievuilla, vanhoilla sanomalehdillä ja pesusienillä? Näitä kaikkia afrikkalaiset teinitytöt käyttävät kuukautissiteinä”, eteläafrikkalainen Jovana Korac aloittaa.

Nelihenkinen tuomaristo kuuntelee esitystä vakavana ja tekee muistiinpanoja.

Meneillään on Global Impact Accelerator -ohjelman osuus, jossa yritysten pitää myydä ideansa tuomaristolle. Parhaat pääsevät esittelemään ideansa Slush-tapahtumassa.

Koracin Kgoshigadi-yritys on yksi 41 Afrikan, Aasian ja Latinalaisen Amerikan startup-yrityksestä, jotka ulkoministeriö toi kehitysyhteistyövaroilla Suomeen. Yritykset valittiin viikon koulutusohjelmaan kansallisten yrityskilpailujen kautta.

Startupit osallistuivat ennen varsinaista Slush-tapahtumaa viikon kestävään koulutusjaksoon, jossa yrittäjät opettelivat, kuinka yritystä kannattaa myydä ja markkinoida sekä miten hankkia yritykselle kumppaneita.

Suomi on tuonut Slushiin kehitysmaiden startup-yrityksiä kouluttautumaan vuodesta 2013 lähtien. Tavoite on luoda kehitysmaihin kasvuyrityskulttuuria sekä lisätä talouskasvua ja työpaikkoja.

Hyödyllisiä kontakteja yrityksille

Slushin startupit toissa
Startupit Aasiasta, Afrikasta ja Latinalaisesta Amerikasta kouluttautuivat viikon yritystoiminnasta ja -markkinoinnista Helsingissä. Kuva: Minttu-Maaria Partanen.

Jovana Koracin Khoshigadi-yritys haluaa valmistaa kuukautissiteitä, joihin köyhimmilläkin teinitytöillä on varaa. Unicef arvioi, että jopa 100 miljoonaa tyttöä jää koulusta kuukautisten aikana pois, koska kouluissa ei ole kunnollisia vessoja eikä tytöillä kuukautissiteitä.

”Kun yksi tyttö sanoo minulle, että olen muuttanut hänen elämänsä, kaikki työ on ollut sen arvoista.”

Koracille tärkein hyöty viikon koulutuksesta on, että hän pääsee verkostoitumaan muiden yrittäjien ja rahoittajien kanssa.

”Yrittäminen on yksinäistä. Täällä saan vahvistuksen sille, että ideani on hyvä, enkä ole ainoa yrittäjä, joka haluaa ratkaista maani sosiaalisia ongelmia.”

Ohjelmaan valituista startupeista monet ratkovat yhteiskunnallisia ongelmia: kuinka saada paikallisten maanviljelijöiden tuotteet paremmin myytyä, kuinka ratkaista lääkkeiden jakelu vaikeakulkuisella maaseudulla, kuinka hillitä suurkaupunkien pahenevia liikenneruuhkia.

Viime vuonna Slushiin ulkoministeriön tuella osallistuneista yrittäjistä yhdeksän kymmenestä arvioi, että viikon koulutuksesta oli hyötyä heidän yritykselleen. Yrittäjät löysivät ohjelmaan sisältyneistä tapahtumista keskimäärin viisi hyödyllistä kontaktia liiketoiminnalleen.

Neljä minuuttia lähestyy loppuaan. Viimeisenä ruutuun heijastuu kuva sanomalehdestä.

”Emme halua, että yksikään tyttö joutuu enää käyttämään tätä kuukautissiteenä. Kiitos!” Korac hymyilee.

Kello kilahtaa. Tuomaristo kiittää esityksestä ja seuraava yrittäjä astuu valokeilaan.

Minttu-Maaria Partanen

Kirjoittaja toimii Kehitys-lehden päätoimittajana ulkoministeriössä.

Tämä dokumentti

Päivitetty 28.11.2016

Takaisin ylös